28/09/18
Mamy Laureatów konkursu „Wakacje Dasha i Dota”!
Oto Zwycięzcy wrześniowego konkursu o wakacyjnych przygodach Dasha i Dota.
)
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logo Fundacji Orange i Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania. Na ekranie widać dzieci siedzące na matach z tabletami. Następnie pokazana zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami i powiatami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: region legnicko-głogowski, a w nim powiaty: głogowski, górowski, legnicki, lubiński, polkowicki, region bydgoskotoruński, a w nim powiaty: bydgoski oraz toruński, region piotrkowski, a w nim powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański oraz tomaszowski, region gdański, a w nim powiaty: gdański, kartuski, nowodworski, pucki, wejherowski, region częstochowski, a w nim powiaty: częstochowski, kłobucki oraz myszkowski, region tyski, a w nim powiaty: bieruńsko-lędziński, mikołowski oraz pszczyński, region ełcki, a w nim powiaty: ełcki, giżycki, olecki, piski, gołdapski oraz węgorzewski, region olsztyński, a w nim powiaty: bartoszycki, kętrzyński, mrągowski, nidzicki, olsztyński, szczycieński oraz lidzbarski, region szczecinecko-pyrzycki, a w nim powiaty: choszczeński, drawski, myśliborski, pyrzycki, szczecinecki, świdnicki, wałecki oraz łobeski.
Wypowiada się Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa. Następnie widzimy dzieci w klasie podczas nauki programowania, siedzące z tabletami na matach. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200) oraz liczba uczniów (20 000), biorących udział w programie.
Następnie wypowiada się Pani Iwona Brzózka- Złotnicka ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Zostaje pokazana grupa dzieci podczas zajęć wraz z nauczycielkami. Wypowiedzi udziela Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa.
Na końcu filmu ukazane zostają dzieci podczas edukacyjnej zabawy, na dole ekranu widnieją linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/ oraz do fanpage’a na Facebooku (https://plpl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Pojawia się również logo Regionalnego Funduszu Rozwoju regionalnego, Unii Europejskiej oraz, niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej Netcamp.
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logotypy Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „NetCamp”. Na ekranie widać dzieci podczas zajęć z kodowania, bawiące się robotem i grające na owocach. Dzieci opowiadają o tym, co najbardziej podobało im się na zajęciach z programowania. Następnie wypowiada się nauczycielka i trenerka programowania, Pani Agnieszka Kucisz z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200), liczba szkół (260) oraz liczba regionów (9), a także liczba pracowników bibliotek, domów kultury i placówek doskonalenia nauczycieli (450), którzy biorą udział w projekcie. Widzimy dzieci i nauczycielkę podczas lekcji kodowania. Wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran ze szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie. Następnie widzimy dzieci układające klocki na matach. Wypowiada się zastępca dyrektora Pani Krystyna Kamka z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. W tle widać roboty sterowane przez dzieci. Wypowiedzi udziela Pani Dyrektor Małgorzata Wyszyńska z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Piszu. Dzieci tańczą do kodu klaszcząc. Ponownie wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran. Widać dzieci układające plastikowe kubeczki. Potem wypowiada się nauczycielka, Pani Beata Czerwińska, ze Szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie oraz dzieci. Na końcu filmu pokazane są dzieci uczące się i bawiące na macie edukacyjnej. Na dole ekranu pojawiają się linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl / oraz do fanpage’a na Facebooku (https://pl-pl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Przedstawiona zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: legnicko-głogowski, bydgosko-toruński, piotrkowski, gdański, częstochowski, tyski, ełcki, olsztyński, szczecinecko-pyrzycki. Następnie pojawia się logo Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wraz z informacją o współfinansowaniu projektu ze środków UE, oraz niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „Netcamp”.
Dlaczego w ostatnim artykule w „Zaprogramuj przyszłość” przypominamy tę postać? Bo bardzo prawdopodobne, że bez niego (i bez Scratcha) nie byłoby naszego projektu. Co ważniejsze jednak, jego przemyślenia stanowiły i stanowią dla nas ważną inspirację – i chcemy się nią podzielić.
W przedszkolu przez całe życie
W wydanej w 2017 roku książce „Lifelongkindergarten” (pol. „Przedszkole przez całe życie” lub – jak kto woli – „Przedszkole ustawiczne”) Resnick zauważa, że nowoczesne uczenie się, na każdym etapie edukacji, powinno bardziej przypominać naukę w przedszkolu.
Resnick w swojej pracy opisuje „spiralę kreatywnego uczenia się” charakterystyczną dla tego wieku. Składa się ona z kilku powiązanych i powtarzających się etapów:
Po refleksji znowu następuje faza wyobraźni – bogatsi o nowe doświadczenia szukamy kolejnych pomysłów.
Na późniejszych etapach edukacji ta spirala zaczyna powoli zanikać na rzecz biernego przyswajania wiedzy. Poznawanie świata w szkole zaczyna ograniczać się do słuchania wykładów i odrabiania zadań. Na szczęście nowoczesne technologie pozwalają nam wrócić do kreatywnego uczenia się, a praca projektowa to wspaniały sposób na zastosowanie wyżej opisanej spirali.
Programuj przyszłość bez końca
W „Zaprogramuj przyszłość” wzięło udział ok. 1200 nauczycieli z 265 szkół podstawowych oraz 450 edukatorów z publicznych bibliotek, ośrodków doskonalenia nauczycieli i domów kultury. Wspólnie uczyliśmy się uczyć kodować – podczas szkoleń, mentoringów, webinariów i wycieczek. W zajęciach prowadzonych w ramach projektu wzięło udział łącznie 16 tys. dzieci!
Wyobrażaliśmy sobie, co chcemy osiągnąć – i sprawdzaliśmy nasze pomysły w działaniu. Maty edukacyjne, roboty Dash i Dot, zestawy MakeyMakey, tablety i Scratch Jr. pozwalały nam tworzyć własne rozwiązania i bawić się z nimi. Dzięki regionalnym spotkaniom mogliśmy się wymieniać pomysłami i współpracować z innymi. Trenerzy Mistrzów Kodowania dzielili się wiedzą i doświadczeniem, co napędzało – mamy nadzieję – refleksję nad metodami pracy.
My także dużo się nauczyliśmy podczas realizacji projektu. Na pewno wyciągniemy wnioski z ankiet ewaluacyjnych, które wypełniali uczestnicy projektu. Wiemy, że nich już teraz, że ponad 75% uczestników zadeklarowało, że zdecydowanie będzie wykorzystywać elementy kodowania na swoich lekcjach w kolejnym roku szkolnym, a kolejnych 20% – że raczej będzie to robić. W pytaniu, czy polecilibyście projekt innym, gdyby odbywała się kolejna edycja, średnia ocena projektu przez nauczycieli wyniosła 8,22/10 punktów. Blisko połowa wystawiła nam maksymalną ocenę – to dla nas ogromna motywacja!
Wiemy z wiadomości od Was oraz relacji w mediach społecznościowych, że wielu z nauczycieli i edukatorów biorących udział w projekcie robiło kolejny zakręt na naszej spirali kreatywnego uczenia się – szukało nowych wyzwań i opracowywało własne rozwiązania. Wiele pomysłów było naprawdę zaskakujących. Słyszeliśmy, że programowaniem zainteresowali się kolejni nauczyciele – również ci uczący w starszych klasach lub ze szkół, które nie zgłosiły się do projektu.
Mamy nadzieję, że nie stracicie tempa. Że będziecie rozwijać swoją wiedzę i dzielić się z nią – zarówno ze swoimi uczniami, jak i rodzicami i innymi nauczycielami. Programowanie przyszłości nigdy się nie kończy.
Bądź na bieżąco
28/09/18
Oto Zwycięzcy wrześniowego konkursu o wakacyjnych przygodach Dasha i Dota.
25/09/18
Europejskie święto pasjonatów programowania w edukacji już niedługo. W tym roku Europejski Tydzień Kodowania trwa od 6 do aż 21 października.
25/09/18
O najciekawszych obserwacjach ze Scratch Conferencje na MIT, premierze nowej wersji Scratcha oraz tym, jakie pytania powinniśmy zadawać, wprowadzając nowe technologie w edukacji
Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania: